Ijzerdraad en klei?

Bekijk wat je met materialen en grondstoffen kunt doen. Deel je ervaringen.
Illy

Ijzerdraad en klei?

Berichtdoor Illy » 31 Mei 2017, 11:49

Hallo!
Ik zou graag willen weten of iemand ervaring heeft met ijzerdraad meebakken verwerkt in klei...???
Het gaat om ijzerdraad van ong 0,5mm en 1mm waarvan ik een "oogje" maak (om dus later op te hangen, i.p.v. een gaatje maken in de klei) , maar ook om kleine dingen met elkaar te verbinden....
Biscuitstook 1020°C en glazuurstook 1080°C...
Het ijzerdraad is volgens mij (maar weet het niet zeker) verzinkt....
Is dit mogelijk zonder dat het ijzerdraad compleet smelt? Zo ja, versmelt de klei en ijzerdraad goed samen zodat het aan het oogje kan worden opgehangen? (het is niet groot en zwaar!!) Is het schadelijk voor de oven?
Een hoop vragen dus...Benieuwd naar jullie ervaringen voordat ik ga experimenteren...
Alvast bedankt!! :D

GeMo keramiek

Re: Ijzerdraad en klei?

Berichtdoor GeMo keramiek » 31 Mei 2017, 20:32

Dat gaat niet lukken Illy.

Alleen al door de krimp verschillen tussen ijzerdraad en klei. Doordat het ijzerdraad niet of in ieder geval minder krimpt dan de klei ontstaan er barsten in de klei. Bovendien zal door de verhitting het ijzerdraad eerst gaan uitzetten. IJzer heeft weliswaar een smeltpunt van rond de 1500 graden maar zal, uiteraard afhankelijk van de legering van het draad, ook nog eens naar verwachting een stuk brosser worden en snel kunnen gaan breken.

Denk er een over om een oogje te maken van de klei zelf, of anders toch maar een gaatje.

Succes, Gerard

Illy

Berichtdoor Illy » 31 Mei 2017, 21:18

Jammer! In ieder geval dank je wel voor het antwoord! :)

Agnes Vermaas

Berichtdoor Agnes Vermaas » 01 Okt 2017, 11:45

Je kunt werken met Weerstanddraad. Dit kan in de oven meegestoeid worden. Wel eerst uitproberen, want niet alle weerstanddraad is het zelfde bij alle temperaturen.

Terug naar “Materialen”